top of page

Stephen Hawking. Mulțumiri din partea umanității.

Actualizată în: 14 mar. 2021

The Theory Of Everything, 2014
The Theory Of Everything, 2014

Probabil mulți dintre voi știți deja povestea despre cum m-am apucat eu de astronomie. Se prea poate să știți că Stephen Hawking a fost cel care mi-a arătat pentru prima oară Universul. Nu pot descrie în cuvinte cât a însemnat pentru mine omul acesta, și poate mai mult decât lecțiile pe care mi le-a dat ca și cosmolog, lecțiile pe care mi le-a oferit ca om. Domnule profesor Hawking, vă mulțumesc.


14 martie 2019. Astăzi se împlinește un an de la moartea profesorului Hawking. Am avut un sentiment ciudat când m-am trezit azi-dimineață. Mi-am amintit ce devastat am fost când am aflat că a murit. Atunci am luat ”A Brief History of Time” în mână, și am citit.


Stephen Hawking, după ce l-am descoperit, a fost la început doar unul dintre oamenii de știință pentru mine. Apoi, a devenit un model. Mai târziu, după ce i-am citit toate cărțile, am văzut documentare, filmul ”The Theory of Everything”, interviuri și am studiat cercetări, a devenit un erou. Visul meu era să îl cunosc pe acest Superman. La un moment dat chiar m-am gândit să îi scriu, lucru pe care l-am și făcut și încă am scrisoarea pe care i-am adresat-o când eram mai mic, însă nu a fost trimisă niciodată. Îmi amintesc cum m-am simțit în 14 martie 2018, când am realizat că nu o să mai am vreodată șansa de a-l cunoaște. Cumva, mi-am ghidat studiile în domeniul științifiic și traseul după el. Era modelul meu în multe privințe, astfel că, în ziua în care a murit, am avut un sentiment straniu de singurătate. L-am simțit lângă mine în tot drumul meu în domeniul astronomiei și astrofizicii și, acum că murise, mă simțeam singur. Chiar dezorientat poate.


Am descoperit însă o alinare. Din păcate nu o să știe vreodată cât de mult a schimbat viața unui copil. Cu toate acestea, de multe ori mă gândesc ce ar zice sau ce păreri ar avea, ce decizii ar lua dacă ar fi în locul meu, sau cum și-ar orienta cercetările. Poate într-o zi o să pot să continui ce a început el. Ar fi cel mai frumos mod de a-i mulțumi.


”Black holes ain't as black as they are painted. They are not the eternal prisons they were once thought to be. Things can get out of a black hole both on the outside and possibly to another Universe. So if you feel you are in a black hole, don't give up, there's a way out." - Reith Lectures, January 2016


Am continuat să îi scriu profesorului Hawking. I-am scris, din când în când, cum am mai avansat cu astronommia și ce realizări am mai avut.


Dear Professor Hawking,

I have no words to describe how much you mean to me. It is really fascinating how you changed so many people's lives without even knowing them. For me, you have been the turning point in my life, the man who not only helped me discover my passion, but also gave me a different perspective on life.

I've been wanting to write a letter to you for a very long time. I don't expect you to answer it, as I imagine you have a lot of work to do. Hopefully we'll meet at Cambridge one day. I'll show you then my letter.

I am a 13 years old boy from Romania. You know, that country nobody wants to talk about. But it's really beautiful, you know? You can find nature in its purest form here. I was born in Bucharest but I now live in Cluj-Napoca. My passion for astronomy started after reading your first book, "A Brief History of Time", and that's when I knew there's nothing else I could want to do other than this. I had no idea back then that you are 70 years old and have the Lou Gehrig disease.

Of course, I am now fascinated with everything I read about the Universe, but you have been the one who showed it to me for the first time, and I will be forever thankful for that, because you opened my eyes. I hope I will open someone's eyes too someday. I started reading then many more astronomy and popular science books, including the rest of yours. My second-favorite is "Black Holes and Baby Universes". I find your ideas and thinking fascinating. You somehow connected me to the Universe and gave me a forever-lasting bonding to it, of course, alongside Carl Sagan, Neil deGrasse Tyson or Richard Feynman.

My dream is to study at Oxford or MIT. It is not very achievable, but I found out about this Astronomy and Astrophysics Olympiad, which seems like an amazing opportunity to cultivate my passion. Right now the problems are unapproachable to me, but I am willing to learn and study, and hopefully in the next years I will get to participate.

Yours kindly,

Bogdan Teodorescu

P.S. to the secretary who most probably read this: please hand it to Dr. Hawking, thank you.


A fost prima scrisoare pe care i-am scris-o profesorului Hawking, la 13 ani. Au mai trecut câțiva ani, și nu s-au schimbat multe.


Stephen Hawking a fost un om care a realizat importanța popularizării științei, și care a făcut ceva în privința asta. A dat naștere multor noi generații de viitori oameni de știință, în afară de mine, pe tot globul. ”A Brief History of Time” a fost tradusă în mai mult de 80 de limbi. Mai mult, a schimbat viețile multor oameni din afara domeniului științific, ale căror cariere nu au nici cea mai mică legătură cu astronomia și astrofizica. I-a ajutat să înțeleagă, ”in brief”, Universul în care trăim. Mai presus de toate, le-a deschis ochii. Iar celor care nu ați citit încă ”Scurta istorie a timpului”, o recomand cu căldură.


Domnul profesor Hawking s-a remarcat și în comunitatea științifică la fel de puternic. Încă din tinerețe avea aptitudini deosebite în științele exacte. La 17 ani a intrat ca student la Universitatea Oxford, unde a studiat fizica. În 1962, la 20 de ani, după încheierea studiilor la Oxford a plecat pentru a face cercetare la Universitatea Cambridge, unde a cunoscut-o și pe viitoarea lui soție, Jane Wilde, studentă la Arte. Tot acolo, în ciuda bolii despre care aflase recent, și-a început motivat munca în vederea susținerii lucrării de doctorat. S-a remarcat de atunci și până în ultimele clipe ale vieții ca cercetător pe niște teme greu de atins de oamenii de știință, inconfortabile, pe care majoritatea le ocolesc, sau încearcă să le aboredze, fără succes însă. E vorba despre unificarea bineicunoscute teorii a relativității cu teoria cuantică. Stephen Hawking și-a dat seama că cheia acestei unificări trebuie să se afle în cele mai ciudate obiecte din Univers: găurile negre. A studiat singularitățile, începutul Universului sau problema direcției timpului. Practic, s-a legat de toate părțile fizicii pe care noi le consideram ”science-fiction”, și le-a făcut doar ”science”, prin intermediul matematicii și fizicii. A făcut imposibilul în fizică, mergând până într-acolo în a demonstra că găurile negre nu sunt chiar negre, și că informația intrată într-o gaură neagră nu se pierde, fiind emanată sub formă de radiație Hawking.


Și poate mai presus de toate, Stephen Hawking ne-a dat lecții ca oameni. Ne-a arătat cum se trăiește, în toate sensurile cuvântului. A fost diagnosticat la vârsta de doar 21 de ani cu boala lui Lou Gehrig și doctorii i-au dat o speranță de viață de 2 ani. Boala a progresat rapid, iar în scurt timp Hawking nu a mai putut merge ori vorbi singur. Cu toate acestea, Stephen Hawking ne-a învățat prima lecție: cum să nu te dai bătut, sau să îți pierzi speranța. El și-a dat seama câte lucruri mai are de făcut, și câte ar vrea să lase în urma lui, așa că s-a apucat de lucru la foarte scurt timp după ce a fost diagnosticat. Se pare că a trăit mai mult de 50 de ani în plus față de cât îi dăduseră medicii. Și cum a trăit.





Așa că, umanitatea îți mulțumește, domnule profesor Hawking. Pentru tot ce ne-ați învățat. Și eu, de asemenea, vă mulțumesc personal, pentru tot ce ați făcut pentru mine, fără ca măcar să o știți.


Intelligence is the ability to adapt to change.

149 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
Astronomy Hub Cluj
bottom of page